image

Hantering av inventeringsscanner

Hantering av inventeringsscanner


i ES Kassasystem arbetar du normalt sett med inventeringsscannern "Tysso BCP-8000", som ser ut såhär:

Vi förutsätter i denna guide att din inventeringsscanner redan är inställd av ES Kassasystem's support för att påbörja din inventering.

Börja med att läsa in alla artiklar med hjälp av inventeringsscannern. "Blippa" streckkoden samt ange hur många av respektive artikel som ni har i lager. (Läs instruktionsboken till inventeringsscannern för närmare instruktioner.)

När ni har inventerat klart ska ni föra över "resultatfilen" från scannern till kassadatorn / servern (eller till en separat kontorsdator). "Resultatfilen" är en vanlig textfil som kan se ut såhär:

5718151165114;8
5000243715490;16
7622300073244;12
7331666123123;5
7622211666123;4
5000123156141;6

Filen får du föra över med hjälp av en USB-sladd eller minneskort, beroende på vad för typ av scanner som du har. Se till att spara filen på en plats där du senare kan hitta filen.

1. Klicka på "Uppdatera lager från extern källa" under rubriken "Inventering / Lager" i kassasystemet.

2. Klicka på "Från .txt" och välj den tidigare sparade .txt-filen.

3. Välj "Matcha mot Streckkod" om du har scannat streckkoderna med inventeringsscannern. Välj "Matcha mot Artikelnummer" om du istället har matat in artikelnumren i inventeringsscannern.

4. Klicka på "Uppdatera lagersaldona". Observera att det kan ta flera minuter att uppdatera lagersaldot om ni har många artiklar i databasen.

3. Klicka på "Hämta lagersaldo". Observera att det kan ta flera minuter att hämta lagersaldot om ni har många artiklar i databasen.

Nu är du klar med inventeringen och resultatet syns på skärmen! För att spara resultatet till en Excel-fil klickar du på den lilla Excel-ikonen nere till höger samt väljer ett namn och en mapp att lägga filen i.