Kontant betalning
När du valt dina artiklar för försäljning har du två alternativ till en kontant betalning:
Alt. 1a. Tryck på knappen “Kontant”. Per standard får du upp en förfrågan om hur mycket du erhållit i kronor och sedlar i SEK. Se punkt 2 om du tar emot kontakter i en annan valuta. Om kunden ger dig ett högre belopp kan du använda knapparna som motsvarar valören på de sedlar och mynt som du tagit emot. (Om du får 150 kr av kunden klickar du en gång på knappen ”100 kr” och en gång på knappen ”50 kr”.) Tryck därefter på ”OK” för att avsluta köpet.
Notera: För att ställa in kursen för respektive valuta navigerar du till ”Administration – > Försäljningsspecifikt”. Detta måste göras manuellt.
Kortbetalning
Fristående kortterminal
Kortbetalningen fungerar likt “kontant” för fristående kortterminaler. För att slutföra ett kortköp trycker du på knappen “Kort” och anger det beloppet du debiterar kundens kort i din fristående kortterminal. Tryck sedan på “OK” för att slutföra köpet. Önskar du debitera just den summa som det totala försäljningsbeloppet avser – tryck då på “JÄMNT BELOPP” så skrivs kvittot ut direkt.
Cashback – fristående
Det är möjligt att debitera ett högre belopp än vad det faktiska försäljningsbeloppet i kassasystemet är. Är det faktiska försäljningsbeloppet t.ex. 100kr och kunden vill ta ut 20kr kontant trycker du på “Kort” och matar sedan in “120”. När du trycker på “OK” för att slutföra köpet kommer de överskridande 20 kronorna att synas under “Tillbaka” i både kassasystemet och på kvittot. Notera att Cashback måste aktiveras hos terminalleverantören.
Har du en integrerad kortterminal underlättar det bland annat för eventuellt feltryckningar samt att du slipper mata in beloppet manuellt i kortterminalen. Därtill gör du dagsavslut på kortterminalen ifrån kassan, vilket innebär att du normalt sett inte behöver röra kortterminalen.