OBS! Du kan inte göra både en retur och en försäljning på samma kvitto. Enligt lag måste returer göras på ett separat kvitto. Du kan dock göra retur på flera artiklar samtidigt.
Retur av befintligt kvitto
1. Tryck på funktionsknappen ”Kvittohistorik”.
Antingen letar du upp det kvitto som ska returneras i listan och trycker på knappen ”Returnera” till höger om aktuellt kvitto, eller trycker du på knappen ”Sök kvitto”, skriver in kvittonumret (som framgår av kvittoutskriften) och trycker sedan på ”Skapa retur”.
Retur utan befintligt kvitto
1. Klicka på knappen ”Retur-läge”. Retur-knappen samt rutan uppe till vänster som visar produkter blir nu färgade röda.
3. Ange återbetalningssätt:
A. Klicka på ”Kontant” om beloppet ska betalas tillbaka i kontanter.
B. Klicka på ”Kort” om beloppet ska återbetalas till ett betalkort.
C. Klicka först på knappen med en bild på ett sedelkuvert och sedan på ”Kupong” om beloppet ska återbetalas med en kupong.
D. För att skriva ut en kreditfaktura klickar du först på knappen med en bild på ett sedelkuvert och sedan på ”Kreditfaktura”. Därefter får du välja vilken kund som ska krediteras.
4. Återköpet är nu avslutat och två (2) återköpskvitton skrivs ut. Ge den ena kvittokopian till kunden och spara den andra kvittokopian till din bokföring. Längst ner på kvittot står det “KUNDENS EXEMPLAR” respektive “SÄLJARENS EXEMPLAR”.
Kassan återgår automatiskt till det vanliga försäljningsläget när du är klar med returen.